Monday, August 26, 2013

So sick!!

Mownink ols,
pe khabar korang?
hope semuanya sihat belaka..
aku arini tk berapa sihat
aku sakit mulut arini atau saintifiknya ULSER..

aku baru dapat sakit ni petang semalam,,
pagi smlm aku ok je.. tu yg aku pelik.. hehe

pepagi ni, aku terbeli bihun sup dengan cili 3 sudu..haha. amzing kan..

okla,, aku nk share dengan korang Punca ulser :-

1-  kecederaan pada lapisan nipis mulut disebabkan tergigit bibir, termakan makanan yang tajam atau pun air yang terlalu panas smpai melecur mungkin.
2- kekurangan zat dalam tubuh badan macam zat besi dan acid folic
3- tekanan perasaan
4- imuniti yang lemah

Di  bawah ni pula Rawatan Tradisional & Moden yang boleh diambil :-

Rawatan Tradisional

1-Berkumur dengan menggunakan air garam
2-Ambil secubit asam keping dan tekapkan di bahagian yang terkena ulser
3-Ambil sedikit bawang putih,tekapkan di bahagian yang mengalami ulser

Rawatan Moden

1-Banyak minum air suam
2-Berehat dan tidur dengan cukup
3-Amalkan tabiat menjaga kebersihan mulut dan gigi supaya ia berada dalam keadaan yang baik. 4-Mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang. Pastikan vitamin B12 dan C cukup diambil.

*Semua info yang aku perolehi adalah aku copy&paste je.


p/s: gambar di atas tak berkaitan pon kan,
       aku tk sampai ati nak masukkan gambar sakit ulser sbenarnya..hehe


No comments:

Post a Comment